23 listopada 2022

Jak zbudować Marketplace oparty na płatnościach subskrypcyjnych - działaj jak Spotify czy Netflix

Modelem prowadzenia marketplace który zyskiwał popularność w ostatnich latach jest model subskrypcyjny, używany przez firmy takie jak Spotify czy Netflix. Według raportu Zuora, ekonomia subskrypcji urosła o 435% w ostatniej dekadzie.

Można zadać pytanie czy model subskrypcyjny nadaje się do twojego Marketplace? W tym artykule, przyjrzymy się jak działa ten model, jakie ma zalety i wady i jak można skonfigurować swój własny Marketplace oparty o subskrypcje. 

Jak działa Marketplace w modelu subskrypcyjnym

Marketplace w modelu subskrypcyjnym opiera się na pobieraniu regularnych opłat od jego członków. Na przykład, użytkownicy Netflixa płacą miesięczny abonament za dostęp do zawartości strony.

Urok modelu subskrypcyjnego polega na tym, że jest on prostszy dla użytkowników i daje im dostęp do bazy klientów, dostawców lub innej zawartości w zamian za małą, regularną opłatę. Model ten działa najlepiej gdy Marketplace nie chce lub nie może się angażować w bezpośrednie transakcje pomiędzy użytkownikami.

Na przykład, w abonamencie Shopify nie płacisz bezpośrednio artystom za pozwolenie na odtwarzanie ich muzyki. Zamiast tego, płacisz Spotify za dostęp do wszystkich dostępnych utworów, a Spotify zajmuje się dystrybucją środków do artystów. W kontraście, w systemach takich jak Upwork, klient płaci kontraktorowi bezpośrednio, a Upwork pobiera część płatności w formie prowizji. 

Model subskrypcyjny sprawdza się też w sytuacjach, gdy pomiędzy użytkownikami nie ma przepływów pieniężnych. Na przykład, użytkownicy portali randkowych nie płacą sobie nawzajem - platforma po prostu pobiera opłatę za łatwy dostęp do potencjalnych randek. 

Zalety i wady Marketplace w modelu subskrypcyjnym

Zalety

Przewidywalny zysk. Największą zaletą modelu subskrypcyjnego jest to że jego zyski są bardzo przewidywalne - łatwo sprawdzić, ilu klientów opłaca subskrypcję i w jakiej kwocie. To pozwala lepiej planować kolejne etapy rozwoju biznesu i przyciąga inwestorów, ponieważ mają pewne informacje o tym jakie zyski będzie przynosiła firma w nadchodzących miesiącach.

Przyciąga więcej klientów. Subskrypcje zazwyczaj są tanie. Zamiast płacić $1000 za dostęp do platformy, można zapłacić po prostu $20 miesięcznie. Jeżeli usługa nie spełnia oczekiwań, można po prostu anulować subskrypcję. Subskrypcje znacznie zmniejszają barierę wejścia do danej usługi.

Wyższa wartość klienta. W innych modelach, na przykład prowizyjnym, nie masz pewności że klient wróci po pierwszej transakcji. Konieczne są ciągłe inwestycje w utrzymanie klientów aby biznes dalej działał.

W modelu subskrypcyjnym, otrzymujesz regularny zysk z tego samego klienta i nie musisz inwestować tak dużo w utrzymanie klientów, aby firma dalej się rozwijała.

Potencjał dla nowych rynków. Wiele firm rozwinęło swój potencjał, wykorzystując model subskrypcyjny w branżach które dotąd ich unikały. Na przykład, przed Spotify, klienci musieli kupować drogą muzykę w sklepie iTunes. Koszty rosły w szybkim tempie, zwłaszcza jeżeli ktoś słuchał dużo muzyki.Model subskrypcyjny zrewolucjonizował podejście do słuchania muzyki, dając użytkownikom dostęp do nielimitowanej biblioteki małym, comiesięcznym kosztem. 

Wady

Mimo wielu zalet, modele subskrypcyjne nie są idealne. Przy korzystaniu z nich nadal trzeba się zmierzyć z pewnymi problemami:

Zachowanie wartości produktu. Subskrybenci będą płacić, tak długo jak produkt będzie spełniał ich oczekiwania. Netflix utrzymuje wartość swojej subskrypcji, ciągle dodając nowe firmy i seriale do swojej biblioteki. Musisz zachęcić klientów do utrzymania comiesięcznej subskrypcji

Niechęć do subskrypcji. Niektóre grupy klientów unikają angażowania się w kontrakty wymagające comiesięcznych płatności. Powody mogą być różne, ale dla takich klientów model subskrypcyjny jest gorszy w porównaniu z innymi modelami, na przykład modelem prowizyjnym. 

Trudności w zdobyciu pierwszych klientów. W przypadkach gdy wartość usługi zależy od liczby korzystających z niej klientów, model subskrypcyjny może być narażony na problem “co było pierwsze, kura czy jajko”. Na przykład, jeżeli Marketplace ma łączyć klientów z freelancerami do współpracy przy projektach, Marketplace powinien udostępnić dużą bazę freelancerów. Ale freelancerzy nie będą chętni na dołączenie do Marketplace, póki nie będzie on miał odpowiednio dużo klientów. 

Jak założyć własny Marketplace w modelu subskrypcyjnym

Otwarcie własnego Marketplace nie musi być trudne i drogie. Możesz założyć Marketplace za około $5000. Proces ten powinien przebiegać w następujących krokach:

1. Wybierz produkt/usługę

Pierwszym krokiem jest ustalenie, co tak naprawdę będzie sprzedawał Marketplace. Ma to duży wpływ na sukces biznesu, więc należy przeprowadzić odpowiedni research przed podjęciem decyzji.

Przykłady:

  • Marketplace z zawartością cyfrową: zdjęcia, tapety, muzyka

  • Marketplace dla usług, takich jak grafika, copywriting

  • Portal randkowy

  • Marketplace łączący sprzedawców z dostawcami

2. Wybierz platformę

Po wyborze obszaru działania, następnym krokiem jest wybór programu. Na rynku jest wiele propozycji, ale my polecamy CS-Cart z dodatkiem Odnawialne subskrypcje. CS-Cart jest jest jednym z najlepszych programów do obsługi sklepów internetowych według G2 2022 Fall Report. Oferujemy też darmowe kursy o tworzeniu i prowadzeniu Marketplace.

Należy też pamiętać o implementacji programu do wystawiania faktur który będzie obsługiwał faktury dla subskrypcji.

3. Skonfiguruj subskrypcje

Dobry program do obsługi Marketplace umożliwia użytkownikom łatwe zarządzanie ich subskrypcjami, ich odnawianie oraz anulowanie. Musisz też odpowiednio wyczuć cenę. Zbyt wysoka cena odstraszy użytkowników, zbyt niska cena nie zapewni zysków. 

4. Śledź postępy

Praca nie kończy się tylko na otwarciu Marketplace. Firmy operujące w tym modelu są podatne na utratę klientów. Według Gravy Solutions, biznesy subskrypcyjne mają około 6% odsetek utraconych klientów.

Jeżeli biznes ma się rozwijać, musisz śledzić jego postępy i znaleźć aspekty, które przyciągają i utrzymują klientów. Gdy klient anuluje subskrypcję, poproś go o informację zwrotną. Możesz potem ją wykorzystać do poprawy doświadczeń klientów z użytkowania twojej subskrypcji.

Podsumowanie

Marketplace w modelu subskrypcyjnym jest jednym z najpopularniejszych modeli prowadzenia biznesu. Daje przewidywalne zyski, jest atrakcyjny dla klientów i daje dostęp do nowych rynków. Jeżeli planujesz otworzyć własny Marketplace, powinieneś rozważyć skorzystanie z tego modelu.


 

Skontaktuj się z nami

biuro@multi-vendor.pl

+48 661 661 964

+48 698 780 870

whatsapp: +48 788 538 655

Odwiedź  nas

SoftSolid (CS-Cart Polska)

ul. Sportowa 14

62-090 Rokietnica